
Najważniejsze elementy instalacji gazowej
Przedstawiamy opis najważniejszych elementów instalacji gazowej, które każdy zainteresowany tematem powinien znać.
-
Sterownik
Jest to najważniejszy element współczesnej instalacji gazowej. Nazywa się go często komputerem lub elektroniką. Główna funkcją sterownika jest prawidłowe działanie auta podczas zasilania silnika gazem. Sterowniki różnią się między sobą wbudowanymi funkcjami oraz szybkością działania. Bardzo istotny jest właściwy dobór sterownika pod konkretne auto. Jeżeli zastosujemy sterownik “na wyrost”, jedynym problemem będzie podwyższony koszt instalacji. W odwrotnym przypadku, gdy do zaawansowanego auta zainstalujemy podstawowy sterownik starszej konstrukcji, funkcjonalności lub szybkości może zabraknąć. Prawidłowa praca auta na LPG może być wtedy niemożliwa do osiągnięcia.

Sterownik gazowy
-
Wtryskiwacze
Wtryskiwacze odpowiedzialne są za dawkowanie gazu do silnika. Różnią się przede wszystkim precyzją oraz wytrzymałością. Tańsze modele z reguły są mniej precyzyjne, droższe bardziej. Z wytrzymałością różnie bywa, wpływa na nią dużo czynników, od jakości samego gazu przez sposób regulacji po częstotliwość wymiany filtra fazy lotnej. Warto wspomnieć w tym miejscu, że często producenci oferują 2lata gwarancji, bez limitu przejechanych kilometrów. Ważnym parametrem wtryskiwacza gazowego jest czas otwarcia wtryskiwacza: im krótszy tym lepiej. Warto jednak wiedzieć, że nie wszystkie silniki wymagają najlepszych wtryskiwaczy. Jeżeli zamontujemy wtryskiwacze z “górnej półki” do auta które tego nie wymaga, wszystko będzie ok. Gorzej jeżeli do nowoczesnego i zaawansowanego auta zamontujemy najtańsze wtryskiwacze, wtedy auto może funkcjonować nieprawidłowo podczas jazdy na LPG. Wtryskiwacze często bywają zintegrowane w liczbie 4szt, wtedy nazywa się je listwą wtryskową.

Listwa wtryskowa
-
Reduktor
Ponieważ zadaniem reduktora jest odparowanie ciekłego gazu do postaci lotnej, często nazywa się go parownikiem. Na stacji LPG tankujemy gaz w postaci ciekłej. Do odparowania gazu potrzebna jest ciepło, dlatego reduktor podłącza się do obiegu wodnego samochodu równolegle z nagrzewnicą kabiny. Reduktory różnią się między sobą przede wszystkim wydajnością. Dopasowuje się ją do mocy auta.

Reduktor
-
Zbiornik gazu
Zbiornik gazu potocznie nazywany jest “butlą” to odpowiednik baku na benzynę. Może być on zamontowany w miejscu koła zapasowego, zarówno wewnątrz kabiny jak i podwieszony pod autem. Inną opcją jest montaż zbiornika w kształcie walca w bagażniku. Zbiorniki montowane w miejscu koła zapasowego nazywa się toroidalnymi (ze względu na ich kształt). Mogą one mieć pojemność od 25-45 litrów. Zbiorniki o kształcie walca mogą mieć pojemność nawet 120 litrów. Zbiorniki wykonane są ze stali. Mają one bardzo duża wytrzymałość, z tego względu często mówi się o nich “drugi zderzak w bagażniku”.